REPORT/PHOTOS : Maria Schneider Orchestra at Unterfahrt in Munich

Donny McCaslin (foreground), Maria Schneider
Photo credit Ralf Dombrowski


Text and all photos : Ralph Dombrowski: 


Maria Schneider in Munich Unterfahrt. Monday 9th November 2015. This was one of the jazz concerts of the year, maybe even the concert of the year. There was subtlety matched with forcefulness, musical painting with structural strength, lightness of touch with momentary vistas into complexity.

Maria Schneider. Photo credit Ralf Dombrowski


The presence and the empathy which Maria Schneider as bandleader, conductor and composer communicates, empowers and propels every single musician in the band are remarkable. Every note played acquires a sense of centrality. The presence of such a large ensemble in the unusual context a club creates an astonishing level of excitement' the crackling intensity in the room is palpable.

The music played was the fruit of two decades of composing. The works are inspired by poems, birds and memories. It has range, it has heft, but invariably a sense of direction. Orchestral ideas are developed as they move from one superbly gifted musician to another. A motif passes from through Steve Wilson and Danny McCaslin through to Frank Kimbrough and Jonathan Blake, and as it does so what strikes the listener is the unanimity, the common understanding of how it should be conveyed. Improvisation and artistic clarity are irresistibly combined and contrasted. It would be hard to imagine a jazz orchestra offering as much polyphonic richness or quite so many favourable angles.

Donny McCaslin, Maria Schneider Orchestra
Photo credit Ralf Dombrowski


ORIGINAL GERMAN: Maria Schneider in der Münchner Unterfahrt, eines der, wenn nicht das Jazzkonzert des Jahres. Feinheit trifft auf Vehemenz, Musikmalerei auf Strukturstärke, Leichtigkeit auf beiläufige Vielschichtigkeit. Angetrieben von der empathischen Präsenz der Bandleaderin, Dirigentin, Komponistin, die jedem Musiker, jedem Ton das Gefühl gibt, das Zentrum der Welt zu sein, entwickelt das Orchester im für ein Ensemble dieser Größe ungewöhnlichen Clubrahmen eine Intensität, die die Spannung im Raum am Knistern hält.

Die Musik stammt aus zwei Jahrzehnten, lässt sich von Gedichten, Vögeln, Erinnerungen inspirieren, wirkt weit und frei, ohne sich zu verlieren. Es ist die Fortsetzung einer Orchesteridee, die aus der Verknüpfung grandioser Individualisten von Steve Wilson und Danny McCaslin bis Frank Kimbrough und Jonathan Blake eine Einheit der Gesamterscheinung werden lässt, die wie nebenbei die üblichen Kontraste von Improvisation und künstlerischer Festlegung zusammenführt. Viel stimmiger und perspektivenreicher kann ein Jazzorchester kaum klingen.

Maria Schneider
Photo credit Ralf Dombrowski

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