REVIEW/PHOTOS: Dave Holland Trio and Avishai Cohen Quartet in Munich

Dave Holland Trio. Photo credit: Ralf Dombrowski

Ralf Dombrowski writes:

Two stars of the music on their travels, and they could not be more different from each other. The first was Dave Holland who is on tour with guitarist Kevin Eubanks and drummer Obed Calvaire. They were performing in the Night Club of the 5-star Bayerischer Hof. This is old-school energy and stamina, with the trio playing two long, coherent sets which built towards such a state of ecstasy, the listener could fell him- or herself falling into a kind of trance. This band has everything, the communicative interplay of its participants, a desire to create shape and form which is unstoppable, it has both blues and complexity, humour and a compelling flow of energy. And then there is Obed Calvaire. He is a drummer who as yet is hardly known over here, but he can deliver polyrhythmic refinement, he has the caribbean influence completely taped and his elegant forcefulness places him straight in that elite squad of players who can do absolutely anything.

Dave Holland. Photo credit: Ralf Dombrowski


The following evening at the Unterfahrt club was the trumpeter Avishai Cohen. He was presenting his "Into The Silence" programme, which is one of the most cherished recordings consisting of only jazz charts currently before the public.

He too has a fabulous drummer in his band, Nasheet Waits. Waits pays in a restrained manner, as befits the chamber music core sound of the band, and for the most part avoids creating dynamic peaks, and as regards establishing a groove, his way is to keep the music free-flowing, or to settle unobtrusively into swing playing. Cohen, for his part, is reaching back into the heritage. Sometimes he combines a hint of the Miles Davis of Ascenseur pour l'échafaud, at others it is the eighties feel of Kenny Wheeler, which, over the course of an hour and a half stretched out rhapsodically, varied and modified. The bass player is Barak Mori, who has a fine tone and a discreet sense of groove. The pianist Yonathan Avishai was fading in his inspiration, calling up pearly runs and trite motifs. It was old-school but it was missing the chutzpah of previous generations. The audience applauded loudly nonetheless

Avishai Cohen. Photo credit: Ralf Dombrowski


Ralf Dombrowski's original German :

Zwei Stars unterwegs, die unterschiedlicher kaum sein könnten. Zum einen Dave Holland, on tour mit Gitarrist Kevin Eubanks und Drummer Obed Calvaire und zu Gast im Night Club des Bayerischen Hofs. Das ist alte Schule der energischen Art, denn das Trio spielt sich in zwei langen, zusammenhängenden Sets jeweils derart in Ekstase, dass auch mancher Hörer in eine Art Trance fällt. Es ist alles dabei, die kommunikativen Wechselspiele der Beteiligten, die kaum zu bremsende Gestaltungslust, Blues und Komplexität, Humor und ein mitreißender Flow der Energie. Und außerdem mit Obed Calvaire ein hierzulande noch kaum bekannter Drummer, der mit polyrhythmischer, karibisch geprägter Finesse und eleganter Wucht sich in die Riege der Alleskönner einreiht.

Ein Abend später in der Unterfahrt Avishai Cohen, der Trompeter. Er stellt im Quartett sein "Into The Silence" Programm vor, eine der laut Jazz-Charts derzeit beliebtesten Aufnahmen im Angebot. Auch er hat mit Nasheet Waits einen famosen Schlagzeuger in der Band, der allerdings angesichts des kammermusikalischen Grundtons sich eher zurückhält, dynamische Spitzen weitgehend vermeidet und auch in Sachen Groove eher dem freien Flow oder dezenten Swing folgt. Cohen wiederum greift auf historische Momenten zurück, integriert mal einen Hauch von Miles Davis à la "Fahrstuhl zum Schafott", dann wieder viel Achtziger nach Wheeler-Art, was er über eineinhalb Stunden hinweg rhapsodisch ausbreitet, variiert, modifiziert. Am Bass spielt Barak Mori, sachdienlich mit schönem Ton und dezentem Groove, am Klavier verblasst Yonathan Avishai als wenig inspirierter Freund perlender Figuren und schlichter Themen. Das ist letztlich auch alte Schule, nur ohne die Chuzpe der Dabeigewesenen. Trotzdem stürmischer Applaus.

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